BOURGEOIS
L’autobiografia com a motor,
el gènere com a
construcció.
Louise Bourgeois (Paris, 1911) es
considera propera al Expressionisme Abstracte dels anys 40 i 50, als
plantejaments de l’abstracció excèntrica dels 60, i precursora de l’interès per
lo corporal de la dècada dels 90. La seva obra no es pot encasellar ja que
Bourgeois crea art aïllada dels moviments artístics i estètics de qualsevol
època, el crea intrínsecament arrel dels seus records, de les seves
obsessions més inherents, de motius que
es repeteixen al llarg de tota la seva trajectòria, sempre iguals i diferents,
impossibles de classificar.
Em va cridar molt l’atenció al
estudiar a Louise Bourgeois com pràcticament tota la seva obra gira al voltant
d’un mateix tema, que després, evidentment, deriva en diferents temes i
aquests, per molt que es repeteixin, es tornen infinits. És extraordinària aquesta
constància que l’artista francesa va aconseguir, picant sempre la mateixa
pedra, resistint al mal de destapar les pors més primàries, d’una forma
absolutament natural. La seva obra és pura i la seva posició ferma. Com però, una
situació va poder marcar-la tant com per insistir dècades i dècades en vomitar-la,
en transmetre-la? Generalment tenim èpoques, i cada una d’elles es regeix per
diferents vivències i situacions, està clar que totes guardem emocions i pors
bàsiques que inconscientment van guiant la nostre evolució, però a mi, potser
per defecte personal de ser constantment inconstant, em fascina que el motor
d’una vida de creació giri sempre sobre el mateix eix: La infància.
La infància de Louise Bourgeois és
el punt clau i el nucli de tota la seva trajectòria. És a es on comença a
gestar-se la seva obra artística i sobretot, la necessitat de transmetre tot
allò que portà a dins. La ferida d’infantesa
de Louise comença amb el trauma del mite fundador, la traïció del seu pare. Mentre
Louise era petita, el seu pare va mantindre durant deu anys, sota la mirada
resignada de la seva dona, una relació afectivo-sexual amb la institutriu de
Louise i el seus germans. Aquest fet empitjora i trenca definitivament
l’artista quan la professora, una jove anglesa anomenada Sadie, comença a viure
sota el mateix sostre que la família Bourgeois, tornant-se un moble més, ja que
la seva mare ho va tolerar. L’artista es pregunta “Perquè la meva mare ho va
fer? És un misteri. I quin és el meu paper en aquest joc? Soc un peó. Es
suposava que Sadie era la meva professora i en realitat, tu, mare, em vas
utilitzar per seguir al teu marit. Això és maltractament infantil.” No només la
traïció la viu per tant amb el seu pare per ser el causant i la seva mare per
haver-ho silenciat, sinó inclús amb la tercera peça del triangle; “(...)perquè
Sadie, perdoneu, era meva. Va ser contractada per a ensenyar-me anglès. Pensava
que anava a estimar-me. I en ves d’això, em va traicionar. Vaig ser traicionada
no només pel meu pare sinó també per ella, maleïda sigui, va ser una doble
traïció. Hi ha unes normes de joc. No pots estar amb gent que contínuament les
està trencant. A una família s’espera un mínim de conformitat.”
L’ambient d’hipocresia, gelos, i
mentides que va viure durant una dècada sencera, barrejant sentiments tan
complexos com l’odi i l’amor, el desig de venjança i el desig del perdó, el
formar part de quelcom no escollit, la impotència de no entendre i viure-ho
tot, deixa una petja inesborrable en la seva creació artística, o com ella ho
veu, en la seva activitat terapèutica. Liquidar el passat, reviure el trauma,
sobreviure el dolor. “Cada
dia has d’abandonar el teu passat o acceptar-lo, i si no pots, llavors et fas
escultor”.
L’obra de Bourgeois neda en l’emocionalitat més
primària (por, soledat, tristesa..) així com en el paradigma cultural (culpa, masclisme,
imposició de rols, engany, submissió...) Les seves creacions estan carregades
sempre de misteri i dicotomies, i son, com ella diu, mostres d’intimitat. Una
intimitat nua, pública, sense mentides. L’obra, tot i créixer sempre sota
l’ombra d’aquesta vivència té molts components, i no és pobre, ni molt menys, per
aquest fet. De fet, com hem dit, l’artista toca molts moviments artístics i alhora
no es pot encasellar en cap, així com la lectura de les seves obres no és
unànime, doncs en elles teixeix i aglomera sentiments tan profunds i
contradictoris que ni a través dels anys podem encorsetar-los en una sola
definició. El seu llegat és únic, inconfusible. Possiblement la seva obra sigui
tan rica justament perquè profunditza tant en el seu eix de creació que aquest
no pot restar superficial, sinó que, com qui comença a remoure l’aigua d’un
llac, fa sorgir a poc a poc tota la brutícia infinita que hi ha a les seves
profunditats. I és que l’artista s’enfronta de cara als seus traumes i els
agafa amb les mans fins a exprimir-los. “No tenia la seguretat que dona la
religió, així que al final em vaig convertir en artista, per trobar una formsa
de srobreviure(...) Ser artista és una garantia de cordura. Un artista és capaç
de suportar el seu turment”
Ja que la infidelitat és la base i
el desencadenant del que va ser la seva infantesa, l’erotisme, la deformitat, la
sexualitat i el gènere son pilars centrals també en la seva obra. Bourgeois però,
va molt més enllà del que s’espera, i amb les seves obres trenca el dimorfisme
sexual heretat al llarg de tota la historia i la tradició occidental. Juga amb
l’intercanvi de rols, destrueix el binarisme rebut en un món heteropatriarcal,
cisexista i monògam, que necessita de models familiars clàssics per a poder
procrear i seguir amb un model de vida capitalista que interessa a aquells de
més amunt. Bourgeois es permet abalançar-se sobre tot aquest espectre ja que, per
a ella, tota aquesta estructura es va destruir des de abans inclús de tenir-ne
consciència. L’artista se’n riu del falocentrisme, es burla de la superioritat social
i cultural masculina, recalca els elements femenins com la llar, el pit, la
maternitat, però alhora, barreja totes aquestes característiques femenines amb
les masculines, torna agressius els atributs femenins i maternals, estova els
elements exaltats com a símbol de masculinitat, crea formes andrògenes de
genitals, gestacions amorfes que ballen entre allò masculí i allò femení,
creant noves formes e identitats que esdevenen un tot i un res alhora, una mena
d’agènere, una evolució física i sexual que no s’até a ser encasellada dins de cap de les normes
canòniques que regeixen aquesta societat.
Bourgeois
també fa una crítica ferotge a la dona objecte, a la dona florer i a la dona
submisa. És però, gairebé només en aquestes obres de la primera fase artística,
a on podem trobar la diferencia sexual explícita, sobre la que es construeix el
seu missatge crític. Com explica “a França, la dona és sempre una mare. Molts
homes segueixen sent nens i es casen amb figures maternes. Per resoldre l’assumpte
eròtic, tenen amants.” Amb els anys la diferenciació sexual de cossos va desapareixent
i queda tan sols el cos com a cos, sense atributs biològicament clars, un cos
que pot ser habitat per qualsevol subjecte, gènere o rol.
![]() |
Femme Maison, 1947 |
En
aquest cas, tan amb els dibuixos com amb les escultures de Femme-maison l’artista ens
mostra la importància de la llar així com el mal que aquesta pot fer, si no
està ben construïda. Ens parla de la llar com a refugi, així com de la llar com
a lloc hostil i perillós “quan experimentes dolor, pots refugiar-te i
protegir-te. Però la seguretat de la llar pot ser també una trampa”. Als
dibuixos de Femme-maison el cos o el cap de la dona han sigut
substituïts per la representació d’una casa, de forma que es difícil saber si
és l’organisme que està envaint l’espai arquitectònic, o l’arquitectura de la
llar la que empresona el cos. Aquests
dibuixos no son més que al·legats feministes en contra del confinament
tradicional de les dones en l’espai domèstic. La seva obra és una critica
ferotge cap a la construcció de rols establerta per la societat i la cultura
occidental.
Per altre banda, amb la seva obra més famosa “Spider” (1992), que d’alguna forma també és una altre peça de la seva col·lecció de dones-casa, observem com allò càlid es torna hostil, l’enorme aranya funciona com a refugi, com a retorn al cos de la mare, però alhora, l’escala exagerada de l’animal, les seves potes llargues i retorçades, i les ombres que aquesta crea es tornen una amenaça. Aquesta sensació inquietant és el que denomina Freud com a umheilich (allò sinistre), una sensació de terror que produeix la imatge d’allò que en el seu dia ens semblava proper, familiar, però que inconscientment es torna quelcom estrany. Bourgeois, per tant, relaciona el retorn al cos primigeni com un viatge cap a allò tenebrós, però desitjat i necessari, possiblement perquè és allà, abans de ser inclús cap cos, a on comença tot, i a on ella senyala els seus pitjors mals.
Al
1995 Bourgeois escriu Oda a la Mare,
text acompanyat de gravats, a on explica el perquè l’aranya simbolitza la seva
mare, que explica, era alhora la seva millor amiga “(...) era reflexiva,
intel·ligent, pacient, reconfortant, raonable, refinada, subtil, indispensable,
neta, i útil com una aranya. També era capaç de defendre’s a si mateixa i
defendre’m a mi negant-se a respondre a preguntes estúpides, inquisitives, i
personals.
(...)
Atrapada en una tela de miedo.
La tela de araña.
La mujer despojada.
No tengo ninguna fuerza, ningún poder, ningún interés, no
poseo nada, ni tiempo, ni pensamientos, ni esperanzas, ni emociones, ni opiniones,
ni planes de futuro, ni reivindicaciones (...)
La reprobación, la culpa
¿A quién culpar? A nadie
Ni a vosotros, ni a él, ni a ella, ni a ellos.
Simplemente a nadie.
A nadie sino a ti.
Sino a ti misma (....)
Mamaíta, ¿dime quién miente?
Me estoy cansando de las adivinanzas.
(....)
Ecos de la mañana, retorno de la luz,
¿qué demonios
hacen esos torpes? Están arrancándose
de las manos un
pájaro todavía dentro del huevo que ha caído
del nido, aplastado
aprisionado, adormecido, muerto.
Pido perdón (pájaro engullido) no sabía adónde ir.
Perdóname, Mamá, quién miente, quién miente, yo
Miento, creía saber, no lo sabía,
Mamá.
Espérame, no corres, ya llego.
Te necesito.”
Observem
constantment en Bourgeois la dicotomia, aquesta relació eterna entre sentiments
contradictoris, entre la creació i la destrucció, allò ferotge i tendre, allò
perillós i protector, allò dur i allò tou. Tot això deriva de l’oposició que sentia
tan cap a la mare, com cap al pare, per això, d’alguna forma, Bourgeois no
deixa immune a res, tot, al fi i al cap, a tingut la mateixa responsabilitat
sobre la seva infància, no hi ha culpable ni víctima, no hi ha a qui
assenyalar, ja que alhora de la veritat, totes formaven part del mateix
escenari.
La
seva mare era imatge de l’estabilitat i la racionalitat. El seu pare era
brillant però infidel. Segons explica ella “vaig heretar la racionalitat de la
meva mare i el cor malalt del meu pare”. En una entrevista relata que “un dia,
caminant amb Marcel Duchamp, vaig veure dos cargols junts, copulant. Els vaig
apartar de la cantonada de la roca i amb el peu els vaig enterrar a la sorra.
Duchamp va dir ”A que ve tanta exageració? No es necessari que siguis tan
emotiva”. L’impacte, com anem veient, és evident. La sexualitat i les relacions
no estan exemptes mai de causar en ella controvèrsia e inclús hostilitat.
D’altre banda alimenta aquest sentiment ambivalent d’amor i odi amb pare i
mare, que amb els anys esdevindrà a entendre el mal que ha fet la societat
patriarcal a la construcció familiar basada tants cops en submissió e
hipocresia.
![]() |
Red Rooms (Parents) 1994 |
En
Red Rooms (1994), per exemple, trobem
l’escena primària del crim. Aquesta obra tracta de dues habitacions petites, claustrofòbiques,
decorades completament de color vermell, una anomenada “Parents” i l’altre “Child”,
fent referència al dormitori dels seus pares i a la d’ella i els seus germans,
a la casa a on vivien quan eren petites. A la cambra dels adults, sobre el
llit, l’artista col·loca la capsa d’un instrument musical, un tren de joguina,
i un coixí amb un bordat en el que llegim “Je
t’aime”. Davant del llit hi ha un mirall que reflexa l’escena. L’espai, simètric i ordenat, ens remet a la
imatge d’una relació de parella harmoniosa (el coixí, les filles a través del tren
de joguina...) son només dos subtils detalls que pertorben la pau d’aquesta
llar; un objecte tou, d’aspecte orgànic, que penja del sostre (i ens recorda a
escultures seves), i un dit de goma, travessat per una agulla que es troba
damunt del llit. Bourgeois associa el color vermell a la sang, la violència, la
vergonya, els gelos i la culpa. L‘infidelitat
amenaça amb destrossar l’equilibri familiar.
L’espai domèstic es relaciona estretament per a l’artista com
l’experiència del trauma
Sortint de l’escena
arquitectónica i anant a l’espai físic del propi subjecte, en l’obra de
Bourgeois trobem
elements – o el que resta d’ells després de la seva deformitat – com el cos (espai
a on es pateix tot, genitals, la dicotomia i la lluita amb el seu pare i la
seva mare, inclús amb el seu propi gènere) i la casa, com hem vist com a
representació de l’espai domèstic, del passat, de la seva infantesa, del lloc
de trauma. “Dic ara amb la meva escultura el que no vaig ser capaç de dir en el
passat. Ha sigut sempre la por el que m’ha impedit comprendre. La por és una
trampa, et paralitza. La meva escultura dona l’oportunitat de reviure la por,
el passat (...) La por és un estat passiu. El meu objectiu és ser activa i
agafar el control (...) Com les pors passades estaven lligades a funcions del
cos, reapareixen a través del cos. Per a mi l’escultura és cos. El cos és
escultura.”
Les
al·lusions sexuals en la obra de Bourgeois estan repletes d’ironia, i és que la
forma més seriosa de l’artista de recalcar els seus ideals és rient-se de tot
allò intocable, intercanviant les jerarquies i destruint els mites més
respectats. Robert Mapplethorpe va fotografiar a Louise Bourgeois l’any 1982, a
Nova York. L’artista, nerviosa per la sessió fotogràfica, va endur-se una de
les seves escultures preferides, en forma d’amulet, anomenada “Fillette” (noieta), (1968). “He sentit sempre un complex de culpa a
l’hora de promocionar el meu art, tant és així que cada cop que anava a fer una
exposició em donava una mena d’atac. Tenia la impressió de que l’escena artística
pertanyia només als homes, i de que d’alguna forma estava envaint el seu
terreny.”
![]() |
Bourgeois fotografiada per Mapplethorpe amb Fillete., 1982 |
Anomenar Fillete a aquesta peça és una forma de
superació i de permetre’s trepitjar aquesta espai sense por. Atribueix a
aquesta escultura un caràcter infantil i femení, un gest irreverent i polític.
La peça desdibuixa la diferència biològico-sexual, i més encara, quan l’artista
l’utilitza al ser fotografiada per Mapplethorpe. Bourgeois qüestiona amb ironia
i sarcasme (podem veure-ho en el seu somriure trapella) la sobrevaloració
simbòlica del penis en la cultura patriarcal. Quan el MOMA va fer una retrospectiva
de l’obra de l’artista va utilitzar aquesta fotografia, però va tallar-la fins
al punt de veure’s només el seu rostre, evitant així la controvèrsia que la
imatge sencera creava. S’ha parlat de com aquesta obra també fa referència a
tots aquells seguidors del psicoanàlisis, una critica àcida al androcentrisme
dels textos freudians, i sobretot a aquella “enveja de penis” amb la que Freud
psicoanalitzava tantes situacions. Bourgeois es burla doncs posant les paraules
del psiquiatra vienès, representant un escenari a on ella, suposadament corroïda
per l’enveja, aconsegueix el trofeu desitjat (l’Òrgan) i el porta sota el braç
com qualsevol altre objecte quotidià, un paraigües, una nina, un moneder. El
penis apareix domesticat, banalitzat i apaivagat, convertit en una joguina, en
una nena.
Una
altre mostra d’aquesta ambigüitat sexual
és Jannus fleuri (1968), un
penis doble de bronze penjat del sostre. Entre els dos extrems trobem una
textura rugosa, modelada de forma abrupte i amb aspecte vaginal. També podem
veure aquí el contrast del que hem parlat a l’inici. Allò terç, i allò tosc, la
natura femenina de l’obertura i la masculinitat dels genitals laterals,
l’aspecte carnal i la freda monumentalitat del bronze, el pes del material i la
lleugeresa amb que es sostingut. Bourgeois denomina aquesta obra com “un autoretrat,
un de tants altres.”
![]() |
Jannus Fleuri, 1968. |
Matèria-forma,
figuració-abstracció, interior-exterior... Bourgeois desdibuixa les barreres,
transgredeix la lògica formal, i presenta una subversió descarada com a
protagonista. Protuberàncies que són fal·lus i alhora un pit, i alhora un
ventre. L’artista ens proposa un nou model de subjectivitat que no es basa en
la oposició i el binarisme, sinó en la unió, la fusió, i la coexistència.
Fragile Godess (Deessa
fràgil),
1970.
![]() |
Fragile Godess, 1970. |
Aquesta
escultura ens recorda a la mundialment coneguda Venus de Willendorf, o Venus
Paleolítica, figura primitiva de grans pits i ventre gros. Bourgeois ha inserit
quelcom a aquesta figura clàssica, i és un ganivet afilat al cap. Aquesta peça
forma part d’un grup escultòric de “dones fàl·liques”. Es tracta de figures
arquetípiques de la Mare. Els elements de fecunditat fan referència a aquestes
mares prehistòriques, toves, esfèriques, però al mateix temps, al inserir
aquest element estrany, tornen la peça perillosa, punteguda, tallant, i
fàl·lica. Bourgeois reivindica la Deessa Mare i el Matriarcat original perdut
al llarg dels segles a la nostre cultura. Veiem de nou la barreja d’elements
oposats, femení – masculí, així com lo benigne i lo amenaçador, o, si llegim el
seu nom, la fragilitat d’una deessa tot poderosa, una figura forta i amenaçant,
carregada de protecció i perill alhora. Omnipotència i vulnerabilitat. “La meva
femme-cocteau encarna la polaritat de
la dona, lo destructiu i lo seductor(...) La dona es transforma en una fulla de
ganivet, està a la defensiva. S’identifica amb un fal·lus per a defensar-se. Es
fa amb l’arma de l’agressor.” Fragile
Godess també ens brinda les dicotomies culturalment transmeses del
imaginari occidental a on concebem “mare bona”/“mare dolenta”, la deessa que
nodreix / la deessa letal, aquest intent per encasellar sempre a la dona dins
d’un lloc tancat des d’on definir-la i controlar-la millor, fent-la apte o no
per al rol que socialment interessa, escollint per ella a on col·locar-la. L’intercanvi
possible en el rols sexuals està present així mateix en aquesta peça, adoptant
qualsevol gènere indiferentment de quin sigui el seu sexe biològic. Bourgeois
anticipa el concepte que ens arriba més tard per part de figures canòniques
post-modernes del feminisme com la mateixa Judith Butler, que ens ensenya que el
gènere no és més que una construcció
cultural.
Tot
i que Bourgeois es denomina antipolítica, podem veure la càrrega crítica de les
seves peces. Ella assegura no haver-se plantejat mai crear des de un punt de
vista col·lectiu, sinó fonamentalment personal. És precisament aquest caràcter íntim
i personal del que parlàvem al principi – lo autobiogràfic, la vivència pròpia
com a motor – el que fa de la seva producció una dimensió política i molt
atractiva pel pensament feminista. A
l’entrega dels premis Women’s Caucus for the Arts (1980) les organitzadores
d’aquest van manifestar la seva admiració per la obra de Bourgeois i van
dedicar-li les següents paraules: “Dices por medio de la forma lo que nosotras tenemos miedo
de decir de cualquier forma. Tu escultura desafía estilos y movimientos y retorna
a las
fuentes del arte: a la expresión cultural de las creencias y emociones
comunitarias”. Ella, en una altre entrevista, diu les següents paraules “Mi feminismo se manifiesta en el interés que me produce
lo que hacen las mujeres. Pero soy una solitaria recalcitrante. No me ayuda el asociarme
con gente; realmente no me ayuda. Lo que me ayuda es darme cuenta de mis incapacidades
y exponerlas. Otra verdad muy triste es que solo me gusta realmente la gente
que me ayuda. Es algo muy, muy triste.” I es que l’artista francesa expressa en veu
alta pors i desitjos guardats en secret per a moltes persones, i tot i la
introspecció i la exploració en el seu passat personal, la seva obra esdevé
finalment plena de significat polític, extrapolable a tota aquella que coneix i
s’interessa pel seu treball.
Totes les cites recollides que fan
menció a les pròpies paraules de Louise Bourgeois pertanyen al llibre:
Altres links online de l’artista:
http://www.theartstory.org/artist-bourgeois-louise.htm
http://proa.org/esp/exhibition-louise-bourgeois-textos.php#texto1
http://proa.org/esp/exhibition-louise-bourgeois-textos.php#texto1
Ananda Dalmau
2n d'Escultura
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada