Cristina Gavilán: maridatge entre Albert Bartholomé i Gustav Courbet
Maridatge entre Albert Bartholomé i Gustav Courbet.
En el marc de
la clase d’història de l’art, se’ns va proposar fer un maridatge entre una
escultura i una pintura.
En un viatge a
París vaig quedar profundament impresionada pel monument escultòric d’Albert
Bartholomé (Thiverval-Grignon, Yvelines, 1848_París, 1928) que hi ha al’entrada
del cementiri Père-Lachaise de París titulat “Monument als morts” de 8m x
14’10cm. Aquesta obra és un monument escultòric dedicat als morts sense
distinció.Va guanyar el premi a l’exposició universal de Dresde per unanimitat.
Va ser inaugurat el primer de Novembre de 1899. Està feta de pedra, amb un
modelat realista i fresc composada per dotze figures d’expressió dramàtica que
es dirigeixen al més enllà. L’obra és d’estil simbolista.
En el
simbolisme un tema constant fou el de la dona i la mort. Sovint van unides,
l’una porta a l’altre, la vida a la mort…
Per tancar aquest cercle,
he escollit una obra de Gustav Courbet (Ornans, França, 10 de Juny 1818 –La
Tour-de-Peilz, Suiza, 31 de desembre 1877) pintor francés i màxim representant
del realisme. Es tracta d’una obra molt polémica en el seu temps “l’orígen del
món”. Es una peça creada al 1866 de 46 x 55 cm pintada a l’oli i ubicada al
musee d’Orsay.
Amb aquesta segona obra,
feta pel màxim representant del realisme, he volgut tancar el cercle vida-mort,
dona-mort del cual tan tracta el simbolisme, presentant la obra de Courbet
“l’origen del món” com una cavitat on es genera vida.
La imatge d’aquest quadre
aniria projectada a l’espai buit situat al mig del monument, entre les dues
escultures centrals que s’agafen dels hombros com si el més enllà fos la vida
mateixa. Així tancariem el cercle i podriem observar si una obra purament
realista treballada amb una simbolista pot també agafar signinificat.
Cristina Gavilán
1er Escultura
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada