EL NAIXEMENT DE L'ESCULTURA POÈTICA
Per Raül Barbero Vinuesa
En
aquesta entrada, com a estudiant d'escultura de l'Escola la Massana,
parlaré sobre el canvi de l'escultura clàssica a l'escultura
contemporània i com aquest proces de canvi afecta a l'escultura i a
l'art.
En
la Grècia antiga , es consolida i es forja el concepte d'escultura
clàssica, posteriorment en diferents moments històrics s'anirà
recuperant aquest concepte, coneguts com períodes “classicistes”,
com va succeir en el Renaixement, en aquest període “classicista”,
l'escultura cobra importància degut a escultors com Donatello,
Miquel Àngel i Ciellini, encara que la pintura va eclipsar
l'escultura degut a que va assolir el paper principal en les arts
plàstiques. Aquest fet es important ja que a partir d'aquest moment
començara la “crisis escultòrica”, més endavant veurem quines
conseqüències portara tot això.
Podríem
definir aquestes èpoques classicistes amb aquestes característiques:
- Art antropocèntric i mitològic.
- Utilització de canons de bellesa idealitzat (busca de la perfecció visual).
- Predomina la horitzontalitat i la utilització de pedestals per reforçar aquesta idealització.
- Materials nobles: Marbre i bronze.
- Procediments rigorosos i mecanitzats.
![]() |
David
Donatello
(1386-1466)
1444-1446
158
cm
Renaixement
(Quattrocento)
Fundició
de bronze
Museu
Bargello (Florència)
|
![]() |
David
Miquel
Àngel (1475-1564)
1501-1504
410
x 199 cm
Renaixement
(Cinquecento)
Talla
de marbre
Galeria
de l'acadèmia (Florència)
|
![]() |
Perseu
amb el cap de medusa
Benvenuto
Cellini
1545-1554
320
cm, 520 cm amb pedestal
Renaixement
(Manierisme)
Fundició
de bronze
Loggia
de los Lanzi (Florència)
|
A
parir d'aquest moment i degut aquesta “crisi escultòrica”,
l'escultura clàssica, anirà canviant amb el pas del temps fins
arribar a l'escultura contemporània.
A
finals dels anys 70, s'utilitza el terme escultura per referir-se a
obres que clarament no siguin pintura degut a l'abús de les
convencions categorials. Això es degut a la “crisis escultòrica”,
anteriorment esmentada, ja que la pintura regna en les arts
plàstiques, fins aquest moment. Tenint en compte aquest fet, farà
que la pintura marqui l'inici i el final dels diferents estils,
moviments i tendències artístiques en l'historia de l'art,
encasellant les escultures dins d'aquests estils, moviments i
tendències, encara que molts cops sigui complicat definir-ho com a
tal.
Aquest
proces de canvi en l'escultura clàssica esta molt ben explicat per
Javier Maderuelo, en el llibre: La
pérdida del pedestal. Sintetitzant
el primer fragment d'aquest llibre, ja que ens interessa per
entendre aquest proces de canvi, titulat per l'autor, desbordamiento
de los límites de la escultura, els fets més importants per
entendre aquests canvi de l'escultura clàssica, a l'escultura
contemporània són:
- Nous temes escultòrics, l'ésser humà i la mitologia deixen de ser els temes centrals.
- La belles ja no s'entén com un canon idealitzat.
- Desaparició o incorporació del pedestal en l'estatuària.
- Rebuig dels material nobles i aparició de nous material escultòrics, com poden ser el ferro l'escaiola, el formigo, etc.
- Desaparició dels procediments rigorosos i mecanitzats, que portaran a l'artista a buscar nous procediments en l'execució.
- Expansió e incorporació en els camps de l'escultura cap a l'arquitectura, el paisatge, les instal·lacions, les intervencions i les construccions.
![]() |
Roda
de bicicleta
Marcel
Duchamp
1913
Ferro
i fusta
1,3m
x 64cm x 42cm
MoMA
de Nueva York
|
![]() |
Field
Rotation
Mary
Miss
1980-1981
Elements
arquitectònics
Mesures
variables
Governors
State University | Park Forest South, Illinois
|
![]() |
Field
for the british isles
Antony
Gormley
1993
Fang
quit
Mesures
variables
|
Aquests
fets exposats, faran desembocar a l'escultura contemporània, que
buscara la recerca d'un nou llenguatge poètic en l'escultura,
enriquint l'experimentació artística durant el segle XX. Per tant,
quan un escultor supera la idea de treballar amb una massa sòlida i
opaca que ocupa i dialoga en un lloc concret en el espai, sobren nous
camins de tot tipus en el proces creatiu i executiu d'una obra, dins
de infinites possibilitats, com podrien ser: Renunciar a l'acte tòpic
de la formalització, acceptar l'aleatorietat i la incertesa de
l'acte creatiu, incorporar el temps, el moviment, fins arribar a la
immaterialitat, prescindint de les qualitats pròpies de la massa i
del caràcter objectual, etc.
No
obstant això no vull dir que els mètodes, procediments, tècniques
i materials més tradicionals, siguin invàlids a l'hora de fer una
escultura, encara que podem caure en la repetició.
Com
a punt final, reflexiu i en conseqüència dels fets esmentats
anteriorment, podríem dir que encasellar qualsevol activitat
artística, en estils, corrents, tendències, moviments, no es en si
mateix una llosa per el mateix artista? Ja que en el context actual
l'art ens ofereix una realitat homogènia, dispersa i irreductible. A
les hores, l'objectiu d'un artista independentment, dels recursos i
les eines que pot utilitzar, el seu objectiu principal ha de ser, si
més no fer noves aportacions?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada